loading...
بزرگترین سایت مقالات علمی در زمینه هایی مختلف
methodical25 بازدید : 85 پنجشنبه 03 بهمن 1392 نظرات (0)

نویسنده : دکتر تونی فیلیپس

ترجمه : پدرام محمد طاهری

 

بیشتر مردم ماه گرفتگی ها را به خاطر آرامش و زیبایی خاصشان  در هنگام نیمه شب تحسین می کنند ولی یکی از ستارشناسان سازمان فضایی ناسا " بیل کوک " متفاوت فکر می کند ،  او عاشق انفجار و برخورد های پر سر وصداست !

در بامداد سه شنبه یعنی 28 آگوست سایه زمین ماه را برای تقریبا 90 دقیقه در تاریکی کامل  ( ماه گرفتگی کامل )  فرو خواهد برد و در میان این تاریکی ،  آقای کوک امیدواراست که بتواند نورهای فلاش مانندی را بر روی سطح ماه  ثبت کند که حاصل برخورد شهابسنگ ها با سطح ماه هستند که مقداری نور و همچینن امواج صوتی تولید می کنند .

 

چپ : تصور یک هنرمند از اصابت برخورد یک شهابسنگ با ماه .

01بیل کوک رئیس بخش رصد  اجرام آسمانی محیطی از سازمان فضایی ناسا  می گوید  : "  ماه گرفتگی فرصت بزرگی برای مشاهده این برخورد هاست " . تمام چهره ماه برای بیشتر از 2 ساعت در سایه قرار خواهد گرفت و  کیلومترها از عوارض سطحی ماه در تاریکی مطلق قرارمی گیرند و فرصت مناسبی برای مشاهده این برخورد ها مهیا خواهد شد .

 

این برخوردها چیز تازه ای  نیستند وتیم آقای  بیل کوک مدتهاست که از اواخر سال 2005 در حال بررسی و رصد  ماه هستند و این تیم  توانسته  تا به حال بیش از 62 برخورد را ثبت کنند . وی در ادامه می گوید :  قطعات سرگردانی که به طرف زمین می آیند ، در جو زمین از هم  پاشیده می شوند و فقط مقداری نور تولید می کنند که طبیعتا هیچ پیامدی هم نخواهد داشت . ولی از آنجایی که  ماه  جو ندارد  قطعات سرگردان  به سرعت با سطح آن برخورد می کنند  و حتی انرژی برخی از آنها به هنگام برخورد با سطح معادل 100 کیلوگرم TNT است . همچنین می توانند حفرات متعددی با چندین متر عرض را ایجاد نمایند . علاوه براین به هنگام برخورد ، نور درخشانی ایجاد می کنند که تا فاصله ی 240.000 مایلی  آن سوی زمین قابل مشاهده است و  حتی می توان با تلسکوپ های معمولی نیز آنها را تشخیص داد .

 

دانیلی موسر یکی از اعضای تیم MEO (  Meteoroid Environment Office) می گوید " نیمی از برخورد هایی که مشاهده می کنیم  حاصل بارش شهابی پرساووشی و اسدی است و نیمی دیگر از آنها شهابسنگ های بیگانه یا پراکنده ای تلقی می شوند که منشایی جز سیارک ها و دنباله دار ها ندارند .

 

پایین : نقشـه برخـوردهـای شـهابسنـگ های مـاه  کـه توسـط گـروه MEO در سال 2005 مـشاهده شـده است . ]بیشتر [  ] نمای بزرگتر [

02

رصدخانه ی گروه MEO در حوالی مرکز فضایی مارشال در هاندسویل آلاباما  بر پا شده است  و دارای دو تلسکوپ 14 اینچ مجهز به دوربین های ویدئویی حساس است که برای استفاده در نور اندک طراحی شده است . موسر و همکارش ویکتوریا کوفی برای بامداد سه شنبه به خدمت گرفته شده اند تا کار ثبت و تصویر برداری را انجام دهند .

 آن ها امید وارند که درهنگام گرفتگی  بتوانند نوع خاصی از این اجرام گریزان را ثبت کنند که به شهابسنگ های هلیون معروف هستند .

 

بیل کوک می گوید " هلیون ها از طرف خورشید می آیند " و رصد آنها کار بسیار مشکلی است  زیرا بیشتر آن ها زمانی در آسمان فراوانترند  که به وقت محلی ،  نیم روز است و خورشید درست در بیشترین  حالت درخشندگی خود قرار دارد و نور آن ها  در فروغ خورشید رنگ می بازند .

 

یک دقیقه صبر کنید . شهابسنگها از طرف خورشید ؟  آقای کوک می گوید : منشا این قطعات خود خورشید نیست بلکه ما معتقدیم  قطعات هلیون حاصل دنباله داری است که در زمانهایی دور در آن جا ذراتش را برجای گذاشته است .

 

03با این وجود هیچ کس نخواهد توانست ماهیت  این قطعات را مشخص کند زیرا شناخت این ذرات کاری بسیار دشوار است .  ستاره شناسان این اجرام را فقط در مقداری اندک آن هم قبل از سپیده دم و یا کمی بعد از غروب خورشید مشاهده میکنند . تلاش ها ی فراوان برای شناخت این اجرام با کمک رادار به هنگام روز نیز نا موفق بوده است زیرا پارازیت های  رادیوهای زمینی و همچنین انفجارهای رادیویی طبیعی  خورشید باعث محوشدن غژ غژهای اندک این اجرام می شوند .

 

چپ : نمایی از رصد خانه MEO در مرکز فضایی مارشال .  نمای بزرگتر[

 

 

دانیلی موسر در ادامه می گوید در هنگام گرفتگی انسان بر روی ماه می تواند به طرف خورشید برگردد و با یک ژئومتری عالی و طبیعی شهابسنگ های هلیون را تشخیص دهد .  ایشان در ادامه می افزاید که  مشاهده ی اصابت هلیون ها با ماه و همچنین بررسی نور های فلاش مانند  ساطع از سطح ماه می توانند ما را از اندازه ، سرعت و میزان نفوذ این اجرام آگاه کند  تا میزان خطر این اجرام را در آینده برای  فضاپیماها و فضانوردان گردشگاه های ماه  تخمین بزنیم .

 

منبع : NASA

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 231
  • بازدید سال : 917
  • بازدید کلی : 34,076