loading...
بزرگترین سایت مقالات علمی در زمینه هایی مختلف
methodical25 بازدید : 78 پنجشنبه 03 بهمن 1392 نظرات (0)
پوست ، بزرگترین عضو بدن و محافظی انعطاف پذیر است که رطوبت بدن را نگه می دارد و از طریق سیستم پیچیده ایجاد سرما و گرما ، از بافت های ظریف بدن محافظت می کند . پوست عضوی زنده و حیاتی است که از سه لایه تشکیل می شود : درم ( میان پوست ) ، اپیدرم (روپوست یا بشره ) و لایه زیر جلدی . دو لایه درم و اپیدرم ، تعیین کننده ظاهر وابسته به زیبایی فرد هستند ضخامت کلی سه لایه پوست ،از ۵۰/۱ اینچ در ناحیه پلک ها تا ۳/۱ اینچ درکف دست و پا متغیر است لایه زیر جلدی ، پوست را به بافت پوشاننده عضلات و استخوانها مرتبط می سازد و قسمت اعظم آن از عروق ، اعصاب و لوبول های چربی تشکیل شده که باعث نرمی ، و چرب بودن پوست می شوند .
با افزایش سن ، بافت چربی به وسیله بدن جذب می شود و قاعده قابل ارتجاع از زیر لایه های خارجی برداشته شده و باعث شل شدن و ایجاد چین و چروک پوست می گردد درم ، یا دومین لایه پوست ، حاوی رگ های خونی ، اعصاب ، گیرنده های عصبی ، فولیکول های مو و غدد عروق و چربی است و سلول هایی به نام فیبروپلاست نیز در این لایه قرار دارند که در ساختن رشته های ایجاد کننده قابلیت ارتجاع و انعطاف پذیری پوست نقش اساسی دارند . کلاژن و الاستین هم در درم واقع شده اند و سفتی و انعطاف پذیری پوست راتامین می کنند .peeling - پوست دراین لایه است که پوست ، غذای ضروری برای رشد و تکامل سلول و روند بازسازی سلولی را تامین می کند اپیدرم بالاترین یا خارجی ترین لایه پوست است و سطح آن از لایه بسیار نازکی از سلولهای مرده پوستی تشکیل می شود.
بدن به طور مداوم ، طی فرآیندی که از زیر اپیدرم آغاز می شود و به سمت بالا فشار وارد می آورد ، سلولهای جدید پوستی را می سازد. تقریبا ظرف ۲۸-۲۱ روز ، این سلولها برروی لایه شاخی خارجی ظاهر می شوند و بخش قابل ملاحظه پوست را می سازند. این سلولهای جدید ، کراتینوسیت نام دارند و به وسیله کراتین ، شارژ می شوند

Skin Aging پیری پوست

درطی پروسه پیری پوست ، ضخامت لایه اپیدرم کمتر شده ، درلمس، خشک به نظر میرسد.چروکهای ریز به وضوح دیده میشود پوست حالت ارتجاعی خود را از دست داده و عروق درم نیز بسیار شکننده میشوند از نقطه نظر فیزیولوژیکی، علت اصلی پیری پوست ،عوامل هورمونی میباشد اما عوامل محیطی نیز نقش مهمی در این میان به عهده دارد درطی این پروسه توانایی پوست و بازسازی پوست کاهش می یابد و لذا ظاهر ساختمان پوست دچار تغییراتی میگردد

Ultrasound چیست ؟

گوش انسان می تواند به اصواتی که در محدوده فرکانسهای ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز پاسخ دهد. امواج صوتی بالاتر از ۲۰ کیلوهرتز را اصطلاحا اولتراسوند یا مافوق صوت می نامند. گرچه بسیاری از جانوران می توانند صوتهایی با بسامدهای بسیار بالاتررا تولید کنند یا بشنوند. مثلا خفاشها صوتهای کوتاه و گسسته با بسامدهای اولتراسوندی ۳۰ تا ۱۰۰ کیلوهرتز ازخود خارج می سازند و با گوش دادن به پژواکهای آنها پرواز می کنند. در دوران جنگ دوم جهانی کشف شد که انسان می تواند به شیوه ای همانند خفاشها ازاولتراسوند بهره ببرد. نیروی دریایی SONAR ، SoundNavigation and Raining را ابداع نمود که روشی برای تعیین جایگاه و پیدا کردن اجسام زیرآب مانند زیردریاییها ، به کمک پژواکهای اولتراسوند است . روشهای متعددی برای تولید اولتراسوند وجود دارد.
مهمترین این روشها کاربرد پزشکی اثرپیزوالکتریک می باشد. این اثر را درسال ۱۸۸۰ ژاک و پیرکوری کشف کردند که دراین روش همانطوری که مستحضرید بسیاری از کریستالها را می توان طوری برش داد که با عبور یک ولتاژ نوسان کننده ازعرض آن ، نوسان همانندی نیز درخود کریستال ایجاد کند که باعث تولید موج صوتی شود دستگاهی که انرژی الکتریکی را به مکانیکی یا برعکس تبدیل می کند ترانسدیوسر – Transducer- نام دارد تولید کننده های اولتراسوند را به سادگی ترانسدیوسر می نامند. هر ترانسدیوسر یک فرکانس تشدید طبیعی نوسان دارد فرکانسهای مورد استفاده در پزشکی در محدوده ۱ تا ۵ مگا هرتز قراردارند .
با استفاده از آب یا ژل برای از میان بردن هوا می توان کریستال نوسانی را در تماس نزدیک با پوست قرار داد و به این وسیله ضربانهای اولتراسوند را به درون بدن فرستاد. این کار جفت شدگی مطلوبی در پوست ایجاد می کند و انتقال امواج اولتراسوند به درون بدن را به میزان زیادی افزایش می دهد. از همین رو از امواج متناوب - Continues Wave - که عموما در زمینه زیبایی - Beautification - واز امواج پالس درزمینه درمانی - Therapeutic - استفاده می گردد

طبقه بندی اثرات اولتراسوند بر پوست

اثر فیزیولوژیک

هنگام عبور امواج اولتراسوند از بافت ، تغییرات فیزیکی و شیمیائی گوناگونی صورت می پذیرد که میتواند باعث بروز اثرات فیزیولوژیک گردد. میزان این اثرات به فرکانس و دامنه صوت بستگی دارد. اثرات فیزیکی اولیه حاصل از اولتراسوند عبارتند از افزایش گرما و تغییرات فشار

اثر مکانیکی

نخستین اثر اولتراسوند ایجاد لرزشها با سرعت بسیار بالا و غیر قابل احساس می باشد که اثری ماساژ گونه بر روی بافت دارد که به آن میکرو ماساژ می گویند. این لرزشها در فضای سلولی بدن پراکنده شده و منجر به حرکت سیتوپلاسم ، چرخش میتوکندری و لرزاندن هسته سلول می شود امواج اولتراسوند از تاثیر چشمگیری در نرم کردن نسوج ، ایجاد ماساژ موضعی در سلولها و بالا بردن سوخت و ساز سلولی ، برخوردار می باشد لذا ماساژ صورت پذیرفته بوسیله امواج اولتراسوند به مراتب موثرتر از ماساژهای دستی یا یونی می باشد

اثر گرمایی

یکی دیگراز فاکتورهای مهم درمانی اولتراسوند اثر گرمایی می باشد که به علت اصطکاک شدید ذرات بدن از لرزشهای تولید شده بوجود می آید که افزایش گرما تا حدود ۸ درصد به صورت عمقی قابل حصول است که به دلیل هدایت گرما توسط گردش خون میزان تشخیص فرد نسبت به دمای مربوطه بسیار ناچیز است دمای ایجاد شده باعث افزایش دمای نسوج ، افزایش موضعی شدت گردش خون ، بالا بردن متابولیسم سلولی ، بهبود تغذیه احیای سلولی در نتیجه باعث رفع استرس و خستگی بافت پوست می گردد

تحقیقات نشان داده که افزایش دما در سلولهای سالم باعث بالا رفتن سرعت متابولیسم و تولید انرژی میشود و در مورد سلولهای ناسـالم - سرطانی - به دلیل عـدم امکان ادامه احیای آنها در دماهای بالای ۴۰ درجه سانت ـ ی گراد منجر به نابودی آنها می گردد . این مکانیسم عامل اصلی کاهش چربیهای سطحی و افزایش گردش خون در زیر پوست و در نتیجه تغذیه مناسب آن است و اثر دیگر آن کاهش تورم و پفهای پس از جراحیهای پلاستیک و تسریع بهبودی موضعی است البته استفاده از اولتراسوند بر روی زخمهای باز به علت افزایش جریان خون ، پیشنهاد نمی شود
از دیگر اثرات گرمای تولید شده، استراحت عضلانی است .که استفاده بیش از زمانهای تعیین شده منجر به کوفتگی عضلات می شود

اثر بیوشیمیایی

با تسریع مکانیسمهای آنابولیسـم - پروسه تبدیل مواد به مواد با ساخـتار شیمیایی مـتفاوت - و کـاتابولیسـم
( پروسه تبدیل سلول به اجزای قـابل دفع یا به عبارتی متابولیسم سلـولی ) خود را نشان داده و مـیزان کمی از موج اولتراسـوند منجر به افـزایش سنـتز پروتـئین سلولی می گـردد و به بازسازی سلولهای بـافت آسیب دیده کمک می کند .

همچنین سنتز سلولهای فیبری در بدن را بهبود می بخشد. در پروسه فوق متابولـیسم سلولی را افزایـش داده و باعث قلیایی شدن و در نتیجه نفوذ پذیری بیشتر دیواره سلولی می گردد که مواد مغذی و درمانی دی پلیمریـزه شده و راحت تر توسط سلول جذب خواهد شد . با بهره گیری از بیوتی کلاب به منظور ارائه قویترین تاثیرات در جهت درمانهای زیبایی عملکرد مکانیکی حرارتی و بیوشیمیایی را به طور همزمان میتوان به کار برد
این متد کاملا غیر تهاجمی است و لذا قابل اجرا روی حساسترین پوستها نیز می باشد

اثر کاویتاسیون (CUVITASIO)

برای توضیح این اثر مثالی را بیان می کنیم ، هم زدن آب درون تنگ ماهی منجر به تولـید اکسیژن بیشـتر برای ماهی می شود و هرچه سرعت هم زدن بالاتر رود حبابهای اکسیـژن بیشتری تولید می شـود . در نظر بگیریـد سرعت هم زدن به یک میلیون بار در ثانیه برسد ، در این صورت چه تعداد حباب تولید می شود ،البته غیر قابل شمارش و غیر قابل مشاهده است .
skin - پوست
اثر اولتراسوند در بافت نیز این چنین است و استفاده آن روی پوسـت منجر به خـارج شدن چربیها و آلـودگی
باکتریها - به صورت ذرات بسیار ریز قابل دفـع از منافذ پوستی می شـود وموجب طراوت و تمیزی پـوست
می شود

اثر بیولوژیکی

عبارتند از: انبساط عروق خونی ، بهبود شارش و گردش خون ، بهبود شارش لنف ، ریلکس شدن عضلات ، کاهش تورم و تسکین درد

methodical25 بازدید : 64 پنجشنبه 03 بهمن 1392 نظرات (0)

افسردگی و علل آن

گروه علمی: افسردگی علائمی چون احساس غمگینی، شکست ، ناراحتی و کلافگی، هیجان و استرس، بی‌علاقگی به همه چیز و گاه همه‌کس مشخص می‌شود؛ در واقع بیمار با بیان این علائم، ناراحتی خود را بروز می‌دهد.

علائم
از دست دادن علاقه و ناتوانی در لذت‌بردن، احساس ناامیدی، بی‌حالی و خستگی، بی‌خوابی، اندیشیدن به مرگ یا خودکشی، بی‌قراری، اقدام به خودکشی، زودرنجی، احساس گناه، بی‌ارزشی، خواب ناراحت و یا زیاد، فقدان علاقه یا لذت از سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که سابقا" برای فرد لذت‌بخش بوده‌اند؛ شامل بی‌انگیزگی، اشکال در تمرکز، دیوانگی یا شیدایی، شادی غیر طبیعی یا بیش از حد، اندیشه‌های بزرگ غیر طبیعی، احساس گناه شدید به‌خاطر وقایع بی‌اهمیت یا خیالی، سردردها، اختلالات گوارشی، یک‌باره به گریه‌افتادن بدون توضیح مشخص، مشکل در تصمیم‌گیری، رفتارهای اجتماعی نامناسب، خوشحالی ناگهانی پس از احساس نومیدی طولانی مدت، گوشه‌گیری از خانواده و دوستان، عدم توجه به ظاهر خود.

علل و دلایل

  • فشارهای عصبی: وقایع پراسترس زندگی به‌ویژه از دست دادن یا ترس از دست‌دادن یک فرد محبوب یا شغل می‌تواند محرک افسردگی باشد.

  • عوامل اجتماعی: نارضایتی از جامعه و عوامل روانی مرتبط با اجتماع نیز می‌توانند در افسردگی نقش داشته باشند.

  • شخصیت: صفات شخصیتی خاص مانند: اعتمادبه‌نفس پایین و وابستگی شدید، بدبینی و حساسیت در برابر فشارهای عصبی می‌تواند فرد را مستعد افسردگی نماید. شخصیتی وسواسی، منظم و جدی، کمال‌گرا و شدیدا" وابسته نیز احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهند.

  • ارث: محققین چند ژن که ممکن است با اختلالات دو قطبی مربوط باشند را مشخص کرده‌اند، آنان به‌دنبال ژن‌هایی می‌گردند که با سایر شکل‌های افسردگی مرتبط باشند. اما همه‌ی افرادی که سابقه‌ی فامیلی افسردگی را دارند به این اختلال دچار نمی‌شوند.

  • اعتیاد: الکل، نیکوتین و سوء مصرف مواد مخدر؛ کارشناسان تصور می‌کردند افراد افسرده الکل، نیکوتین و داروهای تغییردهنده‌ی خلق را به‌عنوان راهی برای کاهش افسردگی استفاده می‌کنند، اما در واقع استفاده از این مواد می‌تواند با افسردگی و اختلال اضطرابی مرتبط باشد.

  • داروها: استفاده‌ی طولانی‌مدت از برخی داروها مانند داروهایی که جهت کنترل فشار خون استفاده می‌شوند، قرص‌های خواب یا قرص‌های پیش‌گیری از بارداری می‌توانند علائم افسردگی را در بعضی افراد ایجاد کنند. مصرف قرص‌های ضد بارداری تأثیر مستقیم در افسردگی زنان دارد.

  • بیماری‌ها: ابتلا به یک بیماری مزمن، مثل بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، دیابت، سرطان یا آلزایمر باعث می‌شود که فرد در خطر بیش‌تری برای افسردگی قرار گیرد. در بسیاری از افرادی که حمله‌ی قلبی داشته‌اند اتفاق می‌افتد. افسردگی درمان نشده می‌تواند شما را در خطر بیش‌تری برای مرگ در سال‌های اول پس از سکته‌ی قلبی قرار دهد. ابتلا به کم‌کاری تیروئید حتی اگر خفیف باشد هم می‌تواند باعث بروز افسردگی شود.

  • شکست در زندگی: شکست در کار، ازدواج یا روابط با دیگران، مرگ یا فقدان یکی از عزیزان، از دست دادن یک چیز مهم مثل کار، خانه، سرمایه، تغییر شغل یا نقل مکان به مکانی جدید، انجام بعضی از اعمال جراحی مثل برداشتن سینه به علت سرطان، گذر از یک مرحله از زندگی به مرحله‌ای دیگر مثلا" یائسگی یا بازنشستگی

  • درمان: یک رژیم غذایی طبیعی و متعادل، خردکردن کارهای بزرگ به کارهای کوچک، حق تقدم برای برخی از کارها، ورزش، رفتن به سینما یا شرکت در مراسم مذهبی، اجتماعی صحبت و هم‌نشینی با دوستان و خانواده، خودداری از مصرف الکل، برخورداری از رژیم غذایی متعادل و کم‌چرب، مثبت‌اندیشی، تماشای فیلم‌های شاد و کمدی، مسافرت، شرکت در فعالیت‌هایی که می‌تواند احساس بهتری برای شما به‌وجود بیاورد.


افسردگی دو‌قطبی چیست؟
درمان افسردگی به روش‌های دارو‌درمانی، روان‌درمانی و در موارد خاص با الکتروشوک انجام می‌شود. با این‌وجود نوع خاصی از افسردگی وجود دارد که اگر به‌درستی تشخیص داده نشود ممکن است درمان با داروهای رایج ضد افسردگی باعث بدتر شدن علائم بیمار شود. این نوع خاص همان افسردگی دو‌قطبی یا اختلال دو‌قطبی است. این افراد دارای سابقه‌ی دوره‌ی شیدایی خفیف یا شدید هستند که جستجوی دقیق‌تر تاریخ‌چه‌ی زندگی آن‌ها برای تشخیص صحیح ضروری است.

در دوره‌ی شیدایی، فرد یا دارای روحیه‌ای بسیار شاد است و یا بسیار عصبانی یا پرخاش‌گر می‌باشد. در حالت اول، شادی یا نشاطی در فرد دیده می‌شود که به‌طور معمول از او انتظار نمی‌رفته است و به‌نظر سایر افراد غیر عادی به‌حساب می‌آید. در حالت دوم فرد خیلی زود عصبانی می‌شود و گاه ممکن است به رفتارهای خطرناکی دست بزند، در هر یک از این دو حالت، فرد دچار نشانه‌هایی مانند موارد زیر می‌شود؛ افزایش اعتمادبه‌نفس، کاهش نیاز به خواب، پرحرفی، پرش افکار، افکار سبقت‌گیرنده، پرت شدن حواس، افزایش فعالیت‌ها، انجام بیش از حد کارهای لذت‌بخش که ممکن است عواقب بدی درپی داشته باشد.

از طرف دیگر دوره‌ی شیدایی ممکن است به‌قدری دردسرساز باشد که باعث شود خانواده، بیمار خود را برخلاف میل او نزد روان‌پزشک بیاورند. در این حالت ممکن است بیمار دچار پرخاش‌گری بسیار شدید، توهمات (مثلا" صداهایی بشود که دیگران قادر به شنیدن آن‌ها نیستند یا چیزهایی ببیند که دیگران نمی‌بینند) و اعتقادات عجیب و محکم و نادرست (مثلا" اعتقاد به این‌که از هر نظر از همه برتر است و یا اعتقاد به این‌که افرادی می‌خواهند او را از بین ببرند یا اموالش را تصاحب کنند) باشد.

بنابراین بعضی از بیماران افسرده در دوره‌ای از زندگی خود دچار شیدایی بوده‌اند که تشخیص آن بسیار مهم است. به بیماری افراد افسرده که دارای سابقه‌ی شیدایی هستند، اختلال دوقطبی یا «افسردگی دوقطبی» گفته می‌شود. خوشبختانه درمان‌های بسیار مؤثری برای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی وجود دارد ولی نکته‌ای که همیشه باید به یاد داشته باشند این است که شیوه‌ی درمان این اختلال بسیار متفاوت از درمان افسردگی ساده است و مصرف خودسرانه‌ی داروهای ضد افسردگی بدون مراجعه به روان‌پزشک می‌تواند باعث بدتر شدن علائم و نیز بدتر شدن سیر بیماری شود.

منبع ویکی پدیا

علوی گروپ

تعداد صفحات : 33

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 137
  • بازدید ماه : 282
  • بازدید سال : 968
  • بازدید کلی : 34,127